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Eternal Kiss // Francesco Vezzoli @ Almin Rech Gallery, London

Ph: Prudence Cuming. Courtesy of the artist and Almine Rech Gallery

Ph: Prudence Cuming. Courtesy of the artist and Almine Rech Gallery

For his new sculpture, Eternal Kiss, exhibited for the first time at Almine Rech Gallery, Vezzoli acquired two life size marble heads at auction: a Roman portrait of a man (circa the 2nd Century A.D), and a Roman portrait of a woman (Imperial, Hadrianic, circa 117-138 A.D). The strategies of aesthetic and conceptual play at work throughout Francesco Vezzoli’s expansive oeuvre are predominantly dedicated to dissecting received notions of beauty. Laced with humour, much of Vezzoli’s work interrogates how and why beauty has been attributed to certain artworks and artifacts at different times.

Vezzoli explains how “the main objective of Eternal Kiss is to use the process of aesthetic restoration to reenact a fictional kiss from two thousand years ago.” Eternal Kiss has, Vezzoli continues, two main aims: “the first is to restore to the heads the notion that originally they were made to function as objects of desire; the second, and more ambitious, aim of the work is to create the most ancient sculpture of a kiss in existence”.

The fabrication process through which the Eternal Kiss has been realized is an unusually aggressive one for such rarified ancient artifacts. Vezzoli elucidates on how he is “acting like a facial surgeon – giving the heads back their beauty by mending broken elements, like noses. A sort of nip and tuck,” says Vezzoli, “allowing the heads to be in sensual dialogue with one another. It is as if I’m preparing them for a selfie,” he says.

Vezzoli explains how “consulting with specialist archaeologists gives the fabrication process – and consequently the finished work – an edge it would otherwise lack. To paint over and remodel the heads without any sense of historical context would be merely gratuitous.” For Vezzoli, these very different approaches are congruent with their respective professions: “I’m an artist,” he states, “and they are archaeologists: while I’m there to explore certain emotions, they are there to identify and then verify historical facts.” Without this tension Eternal Kiss would lack the sense of conceptual precision so crucial to Vezzoli’s work.


// Per la sua nuova scultura, “Eternal Kiss”, esposta per la prima volta alla Almine Rech Gallery di Londra, Francesco Vezzoli ha acquistato all’asta due teste di marmo a grandezza naturale: un ritratto Romano di un uomo (risalente al 200 A.C.), e un ritratto Romano di una donna (età di Adriano, 117-138 A.C.). Le strategie estetiche e concettuali in azione nell’estesa opera di Vezzoli sono principalmente destinate a esaminare minuziosamente il concetto di bellezza che abbiamo ricevuto con gli anni. Intrisi di humor, molti dei lavori di Vezzoli si interrogano sul come e perché la bellezza sia stata attribuita a certe opere e manufatti in diverse età.

Vezzoli spiega come “l’obiettivo principale di Eternal Kiss è di utilizzare il processo di restauro estetico per ricostruire un bacio finto di 2000 anni fa”. Eternal Kiss ha, continua Vezzoli, due scopi principali: “il primo è di ripristinare nelle teste il concetto che originariamente sono state realizzate col fine di rappresentare un oggetto del desiderio; il secondo, e più ambizioso, scopo dell’opera è di creare la più antica scultura esistente ritraente un bacio”.

Il processo attraverso il quale Eternal Kiss è stato realizzato è insolitamente aggressivo per manufatti così antichi ed eccelsi. Vezzoli delucida come abbia “agito alla stregua di un chirurgo facciale – ridando alle teste la loro bellezza riparando gli elementi rotti, come i nasi. Una sorta di chirurgia estetica che ha permesso alle due teste di entrare in dialogo l’una con l’altra. E’ come se le stessi preparando per un selfie” ha aggiunto.

Vezzoli spiega come “consultarsi con archeologi specialisti dona al processo di realizzazione – e di conseguenza il lavoro finito – un’incisività di cui mancherebbe in sua assenza. Riverniciare e restaurare le teste senza nessun senso del contesto storico sarebbe stato del tutto gratuito”. Per Vezzoli questi approcci molto diversi tra loro corrispondono alle rispettive professioni: “Io sono un’artista”, ha affermato, “e loro sono archeologi: mentre io mi occupo di esplorare certe emozione, loro sono li per identificare e quindi verificare fatti storici.” Senza questa tensione Eternal Kiss mancherebbe del senso di precisione concettuale così fondamentale nell’opera di Vezzoli.

Ph: Prudence Cuming. Courtesy of the artist and Almine Rech Gallery

Ph: Prudence Cuming. Courtesy of the artist and Almine Rech Gallery

Ph: Prudence Cuming. Courtesy of the artist and Almine Rech Gallery

Ph: Prudence Cuming. Courtesy of the artist and Almine Rech Gallery

Ph: Alex Delfanne. Courtesy of the artist and Almine Rech Gallery.

Ph: Alex Delfanne. Courtesy of the artist and Almine Rech Gallery.

Ph: Alex Delfanne. Courtesy of the artist and Almine Rech Gallery.

Ph: Alex Delfanne. Courtesy of the artist and Almine Rech Gallery.

Ph: Alex Delfanne. Courtesy of the artist and Almine Rech Gallery.

Ph: Alex Delfanne. Courtesy of the artist and Almine Rech Gallery.

Ph: Alex Delfanne. Courtesy of the artist and Almine Rech Gallery.

Ph: Alex Delfanne. Courtesy of the artist and Almine Rech Gallery.

Francesco Vezzoli // Eternal Kiss

September 8 – October 3, 2015
Almin Rech Gallery
11 Savile Row, Mayfair
W1S3PG London
T: +44 (0)20 72 87 36 44

contact.london@alminrech.com

Tue// Sat 10 am – 6 pm


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